Waarom apps zo prettig werken
Een overzicht
Een overzicht
Rotterdam, 19 december 2020
Met regelmaat hoor ik uitspraken als ‘daar zou een app voor moeten komen’, ‘is dat niet iets om een app voor te maken’ en meer in diezelfde geest. Een app spreekt aan, en dat is niet voor niets.
Een iPhone app heb je altijd dicht bij je, is vaak eenvoudig in gebruik, maar bovenal, hij ‘werkt gewoon’. Je veegt en het scherm gaat met je mee. Je drukt op een knop en met een animatie opent zich een nieuw scherm. Je vingerbewegingen worden op allerlei slimme manieren gevolgd en dat geeft een zalig gevoel van eenheid met het toestel. Een app ‘werkt vaak ook gewoon’ en voelt vaak zeer ‘toegankelijk’. Dit gebruiksplezier geeft de gebruiker vaak ook het gevoel dat een app bijna iets organisch is, iets wat heel dicht bij jou als gebruiker ligt en daarmee eenvoudig en niet complex is.
Met andere woorden, een app is vaak zo afgestemd op de verwachtingen van de gebruiker, dat deze voelt als een soort verlengstuk van de gebruiker zelf. Een verlengstuk van jezelf ken je door en door en voelt niet als een complex iets. Integendeel, het voelt eenvoudig, harmonieus en vanzelfsprekend.
Als mensen aan het woord ‘server’ denken, hebben ze vaak geen idee wat dat is. Iets met computers. Hoe anders is dat met het woord ‘app’. Een app voelt binnen bereik en goed te begrijpen. Daarom, als men denkt aan technologie als oplossing voor een bepaald probleem, hoor je ‘app’ als eerste woord opkomen.
Er zit echter zeer veel techniek achter een app en dat is precies waarom ze zo prettig werken. Ik heb al een paar dingen genoemd waarom apps zo prettig werken, maar hieronder beschrijf ik ze puntsgewijs, waarbij ik met ieder punt op een diepere laag kom.
Een app volgt je bewegingen. Zoals een potlood je bewegingen volgt. Zoals een boek bij het omslaan van een pagina je bewegingen volgt. Dat doet een app uiteraard niet in de mate waarin potlood en papier dat kunnen, maar het probeert de gebruiker hetzelfde gevoel van controle te geven. Misschien herken je de neiging om een pagina waarvan alle tekst al in één oogopslag te zien is, tóch met je vinger te scrollen om de pagina met je vinger mee te zien, te vóelen, scrollen. Jíj́ bent in controle. De app is een verlengstuk van je. Deze scrollbaarheid is soms enkel en alleen ingebouwd om jou dat gevoel te geven.
In tegenstelling tot een desktopscherm heeft een mobiele telefoon een zeer beperkte ruimte. ‘Screen real estate’ noemen we dat; de ruimte die je als app ontwikkelaar tot je beschikking hebt om visuele elementen en knoppen in te plaatsen. Deze beperkte screen real estate dwingt ons bijvoorbeeld om verschillende functies simpelweg wég te laten, en niet in de app te verwerken. Als je maar ruimte hebt voor 3 knoppen en je 15 functies had willen implementeren, kan je wel tóch gewoon meer knoppen plaatsen en wat van de app-inhoud (bijv. de afbeelding die je toont) ‘afsnoepen’, maar dat geeft de gebruiker een gevoel vergelijkbaar met claustrofobie. Of je kan wel eindeloos submenu’s tonen in de app, maar dat geeft een gevoel vergelijkbaar met ‘de weg kwijtraken’; “Waar ben ik nu weer beland en hoe kom ik terug op het normale scherm?”. Daarom kiezen iPhone app ontwikkelaars en designers ervoor om, omwille van het gevoel van overzicht, zo min mogelijk visuele interactie-elementen toe te passen in de app. De eenvoud die hieruit volgt, zorgt ervoor dat de gebruiker minder stress, en meer rust, ervaart bij het zoeken naar functies. Deze rust zorgt ook weer voor het gevoel in controle te zijn. De app gaat niks geks doen.
De meeste apps kennen zowel in de breedte (aantal menu-items) als diepte (het aantal schermniveaus, dus hoe ver je van scherm naar detail-scherm naar detail-van-detailscherm kan reizen) een beperkte hoeveelheid schermen. Dit geeft de gebruiker het gevoel nooit ver van huis te zijn en gemakkelijk de weg naar de inhoud terug te kunnen vinden.
Dat de app niets geks gaat doen, is niet omdat apps eenvoudig te programmeren zijn en weinig bugs kennen. Een goede app voelt goed omdat deze door de ontwikkelaar (en / of tester) door en door getest is. Door de eenvoud en het beperkt aantal schermen, is de kans groot dat de app ontwikkelaar de meeste functionaliteit van de app zo vaak onder ogen krijgt bij het testen, dat vele bugs al worden ondervangen bij het ontwikkelen van de app, ver voordat deze bij de gebruiker terechtkomt. Goed getest houdt ook in: door gebruikers. Bij mobiele apps worden vele malen meer dan desktop apps, gebruikers middels tests gevraagd aan te geven of de app ‘logisch’ aanvoelt. En of de app door gebruikers gebruikt worden zoals de designers in gedachten hadden. Ook dit zorgt ervoor dat het eindproduct dicht bij het verwachtingspatroon van de gemiddelde gebruiker ligt.
Maar verreweg de belangrijkste reden dat een app zo heerlijk aanvoelt, is dat deze wordt ontwikkeld met de gebruikersbehoefte in gedachte. Alles aan een app ademt gebruiksgemak, dus dat is ook precies hoe een (goede) app ontwikkelaar denkt. Bij het ontwikkelen denk je als app ontwikkelaar continu ‘Is dit logisch’, ‘Is dit eenduidig’, ‘Werkt dit gemakkelijk’, ‘Zou ik het als gebruiker als prettig ervaren’?
Als een app ontwikkelaar dat niet zou doen, zouden de apps zoals je ze gewend bent om ze op je iPhone te draaien, wellicht voelen als een logge, onprettige desktop app met te veel opties en verwarring alom tot je de app 100 keer gebruikt hebt en weet waar je wat kunt vinden. En heb leren leven met de eigenaardigheden ervan.
Naast alle bovenstaande zaken, is er nog één belangrijk element dat gebruiksvriendelijkheid promoot en soms zelfs vereist: het platform waar deze op draait. iOS borduurt voort op een slim uitgedachte set aan richtlijnenop het gebied van design principes, consistentie, en de gebruiker in controle te laten zijn. Moet een knop er altijd zijn ook als je hem in bepaalde gevallen niet kunt gebruiken? Moet hij in dat geval uitgegrijsd zijn, of moet je pas bij het indrukken een melding krijgen dat de actie niet is toegestaan? Er zijn vele keuzes te maken in hoe je gebruikers een prettige, consistente gebruikservaring biedt en het platform ‘pusht’ hier al vele richtlijnen in richting de ontwikkelaars, te meer zodat iedere app min of meer hetzelfde aanvoelt.
Eenvoud en gebruiksgemak zijn geen eigenschappen die automatisch in een app ingebakken zitten. Er spelen allerlei factoren een rol die er uiteindelijk voor zorgen dat de app die jij zo fijn vindt werken, zo ‘moeiteloos’ voelt. Een goede iPhone app ontwikkelaar denkt bij het ontwikkelen continu aan het eindresultaat en maakt op basis daarvan al vele keuzes voor u als klant zodat de app ‘gewoon lekker werkt’ en u op de belangrijkere dingen kunt focussen.
Wat kan ik voor u betekenen? Neem contact op!
IT gerelateerd onderzoek & advies
iPhone apps
iPad apps
App developer iOS
Heeft u vragen? Neem contact met me op!
Heeft u vragen? U kunt gebruik maken van het contactformulier.
Adres:
Korfoepad 79
3059XD Rotterdam
Tel. +316 19 532 770
KvK: 63601400